Începând cu 7 octombrie 2024, Direcția de Asistență Socială a Municipiului Rm-Sarat demarează acțiunea de preluare a cererilor – declarație pe propria răspundere pentru acordarea ajutorului pentru încălzirea locuinței și a suplimentului pentru energie, în vederea aplicării prevederilor Legii nr. 226 din 16 septembrie 2021 privind stabilirea măsurilor de protecție socială pentru consumatorul vulnerabil de energie și a Normelor metodologice de aplicare a acesteia, aprobate prin H.G. nr. 1154/2022, pentru sezonul rece 01 noiembrie 2024 – 31 martie 2025.
Ajutorul pentru încălzirea locuinței se acordă pentru consumatorii vulnerabili de energie termică în sistem centralizat, energie electrică, gaze naturale, combustibili solizi și /sau petrolieri pentru sezonul rece 01 noiembrie 2024 – 31 martie 2025. Acesta se acordă numai pentru un singur sistem de încălzire, acesta fiind cel principal utilizat.
Categorii de beneficiari:
Pot beneficia de acest drept familiile care realizează venituri lunare nete pe membru de familie de până la 1386 lei, respectiv persoanele singure care realizează venituri nete lunare până la 2053 lei și care nu dețin bunurile cuprinse în Lista bunurilor cuprinse în Anexa nr.4 la normele metodologice aprobate prin H.G. nr. 1154/2022.
Pentru a beneficia de ajutorul pentru încălzirea locuinței pe toată perioada sezonului rece, noiembrie 2024-martie 2025, solicitările trebuie depuse până pe data de 20.11.2024.
Pentru acordarea ajutorului de încălzire a locuinței aferent sezonului rece 2024-2025, precum și pentru acordarea suplimentelor de energie, în conformitate cu prevederile Legii nr.226/2021 privind stabilirea mǎsurilor de protecție socială pentru consumatorul vulnerabil de energie, se ia în calcul cuantumul pensiilor aferente lunii august 2024!
Astfel, la depunerea formularelor de cerere, dovada veniturilor de pensii este reprezentată de ultimul cupon de pensie emis înainte de recalcularea acestora, respectiv cel din luna august 2024.
Titularii ajutoarelor pentru încălzire și ai suplimentului pentru energie sunt obligați să comunice orice modificare intervenită în situația locativă, componența familiei și a veniturilor acesteia, în termen de 5 zile de la data de la care a intervenit modificarea. Comunicarea modificărilor se face prin depunerea unei noi Cereri – declarație pe propria răspundere pe propria răspundere însoțită de documentele doveditoare care justifică modificarea.
Declararea unui număr mai mare de membri de familie, a unor venituri mai mici decât cele reale precum şi nedeclararea bunurilor deţinute, în scopul vădit de a obţine foloase materiale necuvenite, constituie infracţiune de fals, uz de fals sau înşelăciune, după caz, și se pedepseşte potrivit dispoziţiilor Codului Penal.
Plafon de venituri/membru familie
(lei) |
procent |
În factură | La titular | |
energie electrică
Valoare de referință 500 lei |
Gaz metan
Valoare de referință 250 lei |
Lemne (lei)
Valoare de referință 320 lei |
||
<200 | 100% | 500 | 250 | 320 |
200,1 – 320 | 90% | 450 | 225 | 288 |
320,1 – 440 | 80% | 400 | 200 | 256 |
440,1 – 560 | 70% | 350 | 175 | 224 |
560,1 – 680 | 60% | 300 | 150 | 192 |
680,1 – 920 | 50% | 250 | 125 | 160 |
920,1 – 1040 | 40% | 200 | 100 | 128 |
1040,1 – 1160 | 30% | 150 | 75 | 96 |
1160,1 – 1280 | 20% | 100 | 50 | 64 |
1280,1 – 1386 | 10% | 50 | 25 | 32 |
1280,1 – 2053
(în cazul persoanei singure) |
10% | 50 | 25 | 32 |
Suplimentul pentru energie se acordă lunar tuturor beneficiarilor ajutorului pentru încălzirea locuinței, dar şi familiilor şi persoanelor singure, care nu au stabilit acest drept şi ale căror venituri sunt de până la 1.386 lei/membru de familie (în cazul familiei), sau până la 2.053 lei (în cazul persoanei singure). Acesta, se acordă cumulat în funcţie de sursele de furnizare a energiei utilizată, după cum urmează:
– în factură : energie electrică 30 lei/lună
gaze naturale 10 lei/lună;
– la titular (lemne 20 lei/lună).
În situaţia în care singura sursă de energie utilizată este energia electrică, cuantumul suplimentului este de 70 lei/lună.
În cazul solicitării ajutorului pentru energie electrică, anchetele sociale se efectuează obligatoriu, pentru toate situaţiile, în termen de 15 zile lucrătoare de la data înregistrării cererii, în vederea verificării sistemului de încălzire utilizat.
Ajutorul pentru încălzire cu energie electrica se acordă consumatorilor vulnerabili care nu deţin altă formă de încălzire, precum şi consumatorilor vulnerabili care, din motive tehnologice sau economice, au fost debranşaţi de la furnizarea energiei termice sau a gazelor naturale şi care au contracte valabile de furnizare a energiei electrice.
Ajutorul pentru încălzire se acordă numai pentru o singură locuinţă, respectiv pentru locuinţa de domiciliu sau, după caz, de reşedinţă. În situaţia în care două sau mai multe familii sau persoane singure locuiesc în acelaşi spaţiu locativ, ajutorul pentru încălzire se acordă în numele titularului contractului/convenţiei individuale încheiat/încheiate cu furnizorul.
În situaţia în care consumatorii vulnerabili îndeplinesc condiţiile de acordare a ajutorului pentru încălzire pe parcursul sezonului rece, stabilirea dreptului se face prin dispoziţie a primarului, după cum urmează:
a) începând cu luna depunerii cererii, pentru cei care au depus documentele până la data de 20 a lunii respective;
b) începând cu luna următoare, pentru cei care au depus documentele după data prevăzută la lit. a);
Acte necesare:
1. Cerere declarație pe propria răspundere pentru acordarea ajutorului pentru încălzirea locuinței – formular tip – la sediu sau pe site
2. Componenţa familiei şi veniturile realizate se dovedesc cu următoarele acte:
– actul de identitate, în termen de valabilitate, al membrilor de familie cu domiciliul sau reședința la adresa pentru care se solicită ajutorul (carte de identitate/buletin de identitate/carte de identitate provizorie, certificat de naștere pentru copiii minori sub 14 ani)
-
hotărârea judecătorească de divorţ sau certificate de deces, după caz
3. Acte privind veniturile nete lunare realizate de familie/persoana singură în luna anterioară depunerii cereri :
-
adeverință privind venitul net (inclusiv valoarea bonurilor de masă, prime, ore suplimentare etc)
-
cupon pensie (orice tip de pensie) luna august;
-
cupon indemnizaţie de şomaj din luna anterioară depunerii cererii sau adeverinţă A.J.O.F.M.;
-
cupon indemnizaţie pentru creşterea copilului din luna anterioară depunerii cererii (decizie, extras de cont din care să rezulte explicit valoarea indemnizaţiei pentru luna anterioară depunerii cererii);
-
cupoane alocații pentru minorii dați în plasament familial sau încredințați spre creștere și educare;
-
acte doveditoare ale veniturilor din închirieri, dobânzi, dividende sau părți sociale; persoanele care nu realizează venituri vor depune o declarație în acest sens.
-
În vederea dovedirii calităţii de proprietar sau chiriaş, solicitantul ajutorului pentru încălzirea locuinţei va anexa cererii unul din următoarele documente, după caz:
-
contractul de vânzare-cumpărare a unui imobil tip locuinţă;
-
contractul de vânzare-cumpărare sau de donaţie a unui imobil tip locuinţă cu clauza de abitaţie, uz sau uzufruct viager;
-
contractul de închiriere (locaţiune) care are ca obiect un imobil tip locuinţă, din fondul locativ de stat;
-
contractul de comodat (împrumutul de folosinţă) a unui imobil cu destinaţia de locuinţă;
-
certificatul de moştenitor;
5.Ultimele facturi complete de gaze naturale/energie electrică care să conțină în mod obligatoriu COD CLIENT și COD LOC CONSUM (pentru persoanele care solicită ajutor de încălzire cu gaze sau energie electrică/persoanele care solicită suplimentul pentru energie).
6. Adeverinta de la asociatia de locatari cu numarul de persoane trecute pe lista de intretinere (pentru persoanele care locuiesc la bloc); |
7. Certificatul de inmatriculare al masinii (acolo unde este cazul) pentru a se vedea anul de fabricatie (maşina trebuie să aibă peste 10 ani vechime). |
8.Adeverinta de la asociatia agricola cu suprafata cultivata si tipul culturii pentru cei care detin terenuri agricole. |
Informații suplimentare pot fi obținute la sediul DAS Râmnicu Sărat din str Tudor Vladimirescu, nr 35 sau la nr de tel 0238567010
Formularele se pot descărca, completa și transmite împreună cu documentele corespunzătoare pe adresa de email a instituției dasrm_sarat@yahoo.com