INFORMAȚII GENERALE AJUTOR DE ÎNCĂLZIRE ȘI SUPLIMENT DE ENERGIE SEZON 2025-2026

INFORMAȚII GENERALE AJUTOR DE ÎNCĂLZIRE ȘI SUPLIMENT DE ENERGIE SEZON 2025-2026

Începând cu 13 octombrie 2025, Direcția de Asistență Socială a Municipiului Rm-Sarat demarează acțiunea de preluare a cererilor – declarație pe propria răspundere pentru acordarea ajutorului pentru încălzirea locuinței și a suplimentului pentru energie, în vederea aplicării prevederilor Legii nr. 226 din 16 septembrie 2021 privind stabilirea măsurilor de protecție socială pentru consumatorul vulnerabil de energie și a Normelor metodologice de aplicare a acesteia, aprobate prin H.G. nr. 1154/2022, pentru sezonul rece 01 noiembrie 2025 – 31 martie 2026.

Ajutorul pentru încălzirea locuinței se acordă pentru consumatorii vulnerabili de energie termică în sistem centralizat, energie electrică, gaze naturale, combustibili solizi și /sau petrolieri pentru sezonul rece 01 noiembrie 2025 – 31 martie 2026. Acesta se acordă numai pentru un singur sistem de încălzire, acesta fiind cel principal utilizat.

Categorii de beneficiari:

Pot beneficia de acest drept familiile care realizează venituri lunare nete pe membru de familie de până la 1386 lei,  respectiv persoanele singure care realizează venituri nete lunare până la 2053 lei  și care nu dețin bunurile cuprinse în Lista bunurilor cuprinse în Anexa nr.4 la normele metodologice aprobate prin H.G. nr. 1154/2022.

Pentru a beneficia de ajutorul pentru încălzirea locuinței pe toată perioada sezonului rece, noiembrie 2025-martie 2026, solicitările trebuie depuse până pe data de 20.11.2025.

Titularii ajutoarelor pentru încălzire și ai suplimentului pentru energie sunt obligați să comunice orice modificare intervenită în situația locativă, componența familiei și a veniturilor acesteia, în termen de 5 zile de la data de la care a intervenit modificarea. Comunicarea modificărilor se face prin depunerea unei noi Cereri – declarație pe propria răspundere pe propria răspundere însoțită de documentele doveditoare care justifică modificarea.

Declararea unui număr mai mare de membri de familie, a unor venituri mai mici decât cele reale precum şi nedeclararea bunurilor deţinute, în scopul vădit de a obţine foloase materiale necuvenite, constituie infracţiune de fals, uz de fals sau înşelăciune, după caz, și se pedepseşte potrivit dispoziţiilor Codului Penal.

Plafon de venituri/membru familie

(lei)

 

procent

În factură La titular
energie electrică

Valoare de referință 500 lei

Gaz metan

Valoare de referință  250 lei

Lemne (lei)

Valoare de referință 

320 lei

<200 100% 500 250 320
200,1 – 320 90% 450 225 288
320,1 – 440 80% 400 200 256
440,1 – 560 70% 350 175 224
560,1 – 680 60% 300 150 192
680,1 – 920 50% 250 125 160
920,1 – 1040 40% 200 100 128
1040,1 – 1160 30% 150 75 96
1160,1 – 1280 20% 100 50 64
1280,1 – 1386 10% 50 25 32
1280,1 – 2053                                           

 (în cazul persoanei singure)

10% 50 25 32

Suplimentul pentru energie se acordă lunar tuturor beneficiarilor ajutorului pentru încălzirea locuinței, dar şi familiilor şi persoanelor singure, care nu au stabilit acest drept şi ale căror venituri sunt de până la 1.386 lei/membru de familie (în cazul familiei), sau până la 2.053 lei (în cazul persoanei singure). Acesta, se acordă cumulat în funcţie de sursele de furnizare a energiei utilizată, după cum urmează:

– în factură : energie electrică 30 lei/lună

gaze naturale 10 lei/lună;

la titular (combustibili solizi 20 lei/lună).

În situaţia în care singura sursă de energie utilizată este energia electrică, cuantumul suplimentului este de 70 lei/lună.

În cazul solicitării ajutorului pentru energie electrică, anchetele sociale se efectuează obligatoriu, pentru toate situaţiile, în termen de 15 zile lucrătoare de la data înregistrării cererii, în vederea verificării sistemului de încălzire utilizat.

Ajutorul pentru încălzire cu energie electrica se acordă consumatorilor vulnerabili care nu deţin altă formă de încălzire, precum şi consumatorilor vulnerabili care, din motive tehnologice sau economice, au fost debranşaţi de la furnizarea energiei termice sau a gazelor naturale şi care au contracte valabile de furnizare a energiei electrice.

Ajutorul pentru încălzire se acordă numai pentru o singură locuinţă, respectiv pentru locuinţa de domiciliu sau, după caz, de reşedinţă.  În situaţia în care două sau mai multe familii sau persoane singure locuiesc în acelaşi spaţiu locativ, ajutorul pentru încălzire se acordă în numele titularului contractului/convenţiei individuale încheiat/încheiate cu furnizorul.

În situaţia în care consumatorii vulnerabili îndeplinesc condiţiile de acordare a ajutorului pentru încălzire pe parcursul sezonului rece, stabilirea dreptului se face prin dispoziţie a primarului, după cum urmează:

    a) începând cu luna depunerii cererii, pentru cei care au depus documentele până la data de 20 a lunii respective;

    b) începând cu luna următoare, pentru cei care au depus documentele după data prevăzută la lit. a);

     c) începând cu luna depunerii cererii, pentru beneficiarii de ajutor social al căror drept de ajutor social este stabilit începând cu acea lună, indiferent de data la care a fost depusă cererea.

ACTE NECESARE PENTRU ACORDAREA AJUTOARELOR PENTRU ÎNCĂLZIREA LOCUINŢEI ȘI A SUPLIMENTULUI PENTRU ENERGIE CONFORM LEGII NR.226/2021

  • Cerere-declaratie pe proprie raspundere – formular tipizat
  • Acte de identitate pentru toti membrii familiei care locuiesc si se gospodaresc la adresa pentru care se solicita ajutorul(CI,BI,Certificate nastere minori etc);
  • Hotarare Judecatoreasca de divort sau Certificat deces (unde este cazul), certificat casatorie;
  • Dovada veniturilor nete realizate in luna anterioara depunerii cererii (adeverinte salarii care sa cuprinda inclusiv valoarea tichetelor de masa sau mentiunea ca nu se acorda, cupoane pensie, cupoane/extras cont indemnizatie crestere copil sau stimulent de insertie, cupoane/extras cont indemnizatie somaj, etc) ;
  • Acte care dovedesc calitatea de proprietar sau chirias: contract vanzare-cumparare; donaţie a unui imobil tip locuinţă cu clauza de abitaţie, uz sau uzufruct viager; contractul de închiriere ;certificat mostenitor etc
  • Declaratia de impunere privind veniturile realizate in anul depunerii cererii, in cazul in care membrii familiei sunt constituiti in asociatii familiale sau persoane fizice autorizate; Acte doveditoare ale veniturilor din închirieri, dobânzi, dividende sau părți sociale;
  • Ultima factura de la furnizorul de gaze naturale (toate paginile);
  • Ultima factura de la furnizorul de electricitate (toate paginile);
  • Adeverinta de la Asociatia de proprietari cu numarul de persoane trecute pe lista de intretinere(pentru persoanele care locuiesc la bloc)
  • Adeverinta de la Asociatia agricola cu suprafata cultivata si tipul culturii pentru cei care detin terenuri agricole;
  • Certificatul de inmatriculare al masinii (unde este cazul) pentru a se vedea anul de fabricatie al autoturismului (masina trebuie sa aiba peste 10 ani vechime);
  • Persoanele incadrate in grad de handicap trebuie sa prezinte Certificatul de incadrare in grad de handicap valabil;

Documentele se pot depune in format fizic la sediul DAS Rm-Sarat sau online pe adresa noastra de e-mail: office@dasrmsarat.ro – in format PDF*

 OBLIGAŢIILE BENEFICIARILOR DE AJUTOARE PENTRU ÎNCĂLZIREA LOCUINŢEI / SUPLIMENTULUI PENTRU ENERGIE:

1. Declararea tuturor membrilor familiei care locuiesc si se gospodaresc la adresa, precum si a tuturor veniturilor realizate de acestia. Declararea tuturor bunurilor deţinute , iar dacă acestea duc la excluderea dreptului nu se mai depune depune cererea pentru acordarea dreptului;

2. Comunicarea în scris a modificărilor cu privire la componenţa familiei in termen de 5 zile de la producerea lor;

3. Comunicarea în scris a modificărilor cu privire la veniturile realizate de membrii familiei, prin depunerea unei noi cereri şi declaraţii pe proprie răspundere, însoţită de actele justificative, la sediul DAS Rm-Sarat in termen de 5 zile de la producerea lor.

Nedeclararea corectă a componeneţei familiei/a veniturilor familiei/ a deţinerii de bunuri aflate în lista bunurilor care duc la neacordarea ajutorului reprezintă infracţiune şi va fi în mod obligatoriu sesizată organelor de urmărire penală.